FORDÍTOTT NAP
A Fordított Napok megszervezésének sok éves hagyománya van iskolánkban. A tanév vége felé egy tanítás nélküli munkanapot erre a rendezvényre fordítunk minden évben. Főszervezői mindig a hetedikes diákok, osztályfőnökük koordinálásával. Ez nagyon jó lehetőség tanulóinknak a pályaválasztást megelőző évben arra, hogy felnőtt szerepekben is kipróbálhassák magukat, ráérezzenek a felelősségvállalás fontosságára, fejlődjön szervezőképességük, kreativitásuk – természetesen rengeteg vidámság, játékosság kíséretében.
Az idén május 29-én, pénteki napon tartottuk a Fordított Napot. Az előkészítő munka, játékok, humoros ötletek gyűjtése már hetekkel korábban megkezdődött. Megválasztottuk az „intézményvezetőt”, a helyettesét, kijelöltük az „osztályfőnököket”, elosztottuk a feladatokat. A program összeállítása után a szükséges eszközök összegyűjtése, illetve elkészítése következett. Végül május 28-án este – miután mindenki elhagyta az iskolát – előkészítettük a terepet. Mivel a nap programját „Celeb vagyok, ments ki innen!” című valóság-show jegyében terveztük egy kis dzsungel-hangulatot varázsoltunk az iskolába: hatalmas pókok mászkáltak az ajtókon, félelmetes állatok kerültek az épületbe, a hosszú folyosón kígyó tekeredett végig, békák százai ugráltak mindenhol.
A program következőképpen zajlott:
- Reggel az iskola udvarán felsorakoztak az osztályok, megtörtént a kulcsátadás, a diák-igazgató átvette a hatalmat.
- Az „igazgató” bemutatta az osztályfőnököket, akik elfoglalták a helyüket az osztályok élén.
- A felnőttek „túlkoros osztályként” beálltak a hetedik osztály helyére.
- Az „igazgató” ismertette a „Házirendet”, majd a nap programját.
- Ezután következett az egyetlen tanítási óra a tantermekben, majd tízóraizás.
- A nap további részében játékos vetélkedés zajlott négy csapatban. Véletlenszerűen színes szalagok húzásával jöttek létre a csapatok, gyerekek, felnőttek vegyesen. Az épület és az iskola udvar számos pontján gyűjthették a csapattagok a zsetonokat, amelynek ára valamilyen tréfás ügyességi játék végrehajtása volt.
- Végül a vetélkedő értékelésével, és a szerepek visszarendezésével zárult a nap.
Rengeteg nevetéssel, nagyon jó hangulatban telt az egész nap. Ehhez hozzájárult az is, hogy pedagógusaink ilyenkor remekül játsszák a kezelhetetlen diák szerepét. A pedagógus-szerepet ellátó gyerekek pedig meghökkennek, mikor irányukba köszönnek vissza a mindennapokban tapasztalható diákcsínyek, beszólások, engedetlenségek.
Petneháza, 2015. június 01.
Szántó Viola
osztályfőnök, szakmai megvalósító
Tanulói hozzászólások:
Sinka Fanni 7. o.:
„Nem gondoltam, hogy a túlkoros osztálynak ilyen nehéz lesz órát tartani. Jól megleckéztettek bennünket. Nem biztos, hogy mernék pedagóguspályát választani.”
Tóth Benjámin 1.o.:
„Az tetszett a legjobban, hogy nem is volt rendes tanulás, csupán játék volt az egész.”
Márta Éva 2.o.:
„Az új osztályfőnökünk nagyon vicces feladatokat adott nekünk. 12 zsetont sikerült gyűjtenem a csapatomnak.”